Van idee naar product: dakdrager voor racefietsen

Moeilijkheden zijn niet meteen onmogelijkheden! Bijvoorbeeld bij het maken van mijn eigen stalen dakdrager voor vier racefietsen.

De drang om zelf een dakdrager voor racefietsen te maken, is ontstaan vanuit mijn hobby’s: wielrennen en oude auto’s. De dakdragers die ik kon vinden in webshops, voldeden niet aan mijn eisen. Ze zijn vaak van plastic, niet duurzaam genoeg om alle seizoenen te overleven en – naar mijn mening – niet zo mooi.

De oplossing lag voor de hand: zelf een dakdrager maken van het duurzaamste en mooiste materiaal dat ik ken: staal. Op deze dakdrager kunnen vier racefietsen mee, met vier voorwielen en één extra achterwiel.

Professionele fietsendrager

Ik wilde een professionele fietsendrager die logisch zou staan op het voertuig: een Peugeut 504 uit ’73. De vorm van de stalen buizen oogt daarom niet te modern, maar geeft toch het gevoel aerodynamisch te zijn. De contouren lopen mee met de vorm van het dak en het ‘kontje’ is, net als bij de Peugeot, wat naar binnen geknepen.

Het frame is sterk genoeg om direct op de dakrail of dakgoot van de auto gezet te kunnen worden. Horzotale dragers, zoals bij Thule, zijn dus niet nodig. De gootklemmen zijn zo ontworpen dat ze stevig zijn en het uiterlijk zo min mogelijk verstoren.

Veilig vast met de voorvork

Ik wilde dat de racefietsen met de voorvork vastgezet zouden kunnen worden. Dit heeft een aantal voordelen:

  • Het is de meest stevige en veiligste manier om je racefiets vast te zetten en te vervoeren.
  • De hoogte van het geheel enigzins binnen de perken.
  • Het frame kan niet beschadigen, aangezien je racefiets niet kan bewegen of schuiven.

Geschikt voor schijfremmen

Steeds meer racefietsen worden uitgevoerd met schijfremmen en daar moest ik dus rekening mee houden. De voorvorkklem is zo gemaakt, dat heel eenvoudig het aluminium busje vervangen kan worden. Op die manier kan de klem geschikt gemaakt worden voor steekassen, zowel voor racefietsen als mountainbikes.

Precisie laswerk aan wielhouders

De wielhouders zijn op maat gesneden. In de wielhouders zit een gat. Hier kun je een pin doorheen steken om alle wielen op slot te zetten. Deze gaten moeten exact in elkaars verlengde liggen en dat vergt de grootste precizie bij de productie. Het kokerprofiel (de vierkante buis) gaat namelijk kromtrekken als je het aan één kant last.

Deze koker is slechts 1 millimeter rond gaan staan zonder nabewerking. Beter kun je het niet krijgen.

Er zijn verschillende methodes om deze koker recht te houden of naderhand weer recht te maken. Ik heb ervoor gekozen om de koker ‘voorbocht’ te geven op een speciale span- en lastafel. Met deze methode span je het object op totdat het krom gaat staan, voordat je gaat lassen. Hoeveel je het krom laat staan, is afhankelijk van het materiaal en de hoeveel warmte die je erin gaat brengen door het lassen.

Zelfs de richting waarin je gaat lassen, speelt mee. Dit is een gevoelskwestie en het vergt enige ervaring om dit juist in te kunnen schatten. Deze koker is slechts 1 millimeter rond gaan staan zonder nabewerking. Beter kun je het niet krijgen.

Reclamebord fietsendrager

Het reclamebord aan de voorkant van de fietsendrager is kenmerkend voor ploegwagens uit de jaren ’70. Behalve een klassieke look heeft het bord nog een voordeel: het zorgt ervoor dat de wind over het frame van de dakdrager heen getild wordt, zodat je minder gesuis hoort. Het frame fluit niet en is stiller dan een standaard dakdrager. Mooi meegenomen dat het bord ruimte biedt om mijn bedrijf te promoten.

Fietsendrager staal voor op dak

Thermisch verzinken en poedercoaten

Omdat mijn auto met dakdrager dag in dag uit buiten staat, heb ik het frame thermisch laten verzinken. Daarna is het frame voorzien van twee lagen poedercoating in de kleur van mijn auto. Hierdoor ziet het er strak uit en kan het tegen een stootje. Voor het verzinken boorde ik gaatjes op strategische plaatsen. Dit zorgt ervoor dat ook de binnenkant van het frame verzinkt wordt. Condens in de stalen kokers laat het frame nu niet meer van binnenuit roesten.

Deze dakdrager kan over honderd jaar nog altijd gebruikt worden! Jammer dat het voor deze Peugeot te laat is om zo’n anti-roestbehandeling te krijgen. 😉

Je eigen dakdrager op maat

Wil je graag meerdere racefietsen kunnen vervoeren op het dak van je auto? Zoek je een dakdrager op maat, die de vormen van je auto perfect volgt? Wil je een duurzame, stalen kwaliteitsdrager die bestand is tegen weer en wind? Neem dan zeker contact met me op! Na overleg maak ik een fietsendrager die voldoet aan al jouw wensen.