Stalen fietsendrager voor Ford Thunderbird

Fietsendrager

Ontwerp Verspanen Lassen en slijpen Montage

28 oktober 2020

Rek: 1,60 x 1,20 m. Koker: 40 x 20 mm. Koker: 30 x 15 mm.

RVS Staal, gepoedercoat

Een stalen fietsendrager voor een
Ford Thunderbird uit 1959. De racefietsen
staan op de achterklep, die nog open kan.
Het fietsenrek past ook op een Chevrolet
pick-up truck.

Fietsendrager op de achterklep

De klant wilde een fietsendrager voor op zijn achterklep, om complete fietsen plus wielen te kunnen vervoeren. Ik vond het een bijzonder verzoek, want ik weet hoeveel ruimte daarvoor nodig is. Totdat ik foto’s van de auto zag! Toen de klant voor kwam rijden en ik kon gaan meten, bleek het net te kunnen.

Functionele en esthetische keuzes

Samen zijn we gaan schetsen en hebben we alle opties doorgesproken. Moesten de stalen kokers worden gebogen of liever niet? Diende de wieldrager inklapbaar of demontabel zijn, was er ruimte nodig voor extra wielen? Welke kleur had hij in gedachten?

Tijdens het schetsen hebben we al die zaken bepaald. Vervolgens ben ik aan de slag gegaan.

Fietsen op achterklep auto

Maatwerk fietsendrager

Bij het ontwerp had ik te maken met verschillende uitdagingen. Deze opdracht vroeg om maatwerk.

Ruimte om achterklep te openen

Ten eerste moest de achterklep van de Thunderbird nog steeds open kunnen, inclusief fietsenrek mét fietsen erop. Dit is gelukt. Een overwinning! Het is een hele dikke plus dat de eigenaar de auto kan blijven gebruiken zoals ‘ie bedoeld is.

Stevig bevestigd zonder dakrail

Ten tweede staat het fietsenrek bij deze oldtimer niet in een dakrail, zoals bij andere auto’s. In plaats daarvan staat het rek ‘koud’ op het staal, in best een grote hoek. De voorste en achterste voetjes hebben bovendien niet dezelfde hoek.

Het kostte best wat moeite om die hoeken te bepalen. Dat is heel goed gelukt. De oppervlakte waarop het rek rust, is zo groot mogelijk, zonder dat het een heel lompe voet is. Het rek zit er stevig op en kan worden gemonteerd zonder het lakwerk te beschadigen.

Klemmetjes verbergen draadeindes

Veel aandacht heb ik besteed aan de klemmetjes, die het staalwerk inklemmen. Je hebt te maken met verschillende hoeken die op elkaar uitkomen. Daar bestaat niet zomaar een universeel klemmetje voor. Dat is voor elke auto anders.

De klemmetjes heb ik voorzien van stalen kapjes, om de draadeindes erachter te verbergen. Die draadeindes zijn nodig om het rek stevig aan te kunnen draaien. De klemmetjes zijn op kleur mee gepoedercoat, wat er heel verzorgd uitziet. Ze kunnen bovendien tegen een stootje en een regenbui.

Klemmetjes van stalen fietsenrek
Klemmetjes op maat gemaakt, met kapjes die de draadeindes verbergen.

Inspiratie voor het design komt uit de auto

Het design van het fietsenrek heb ik in de lengterichting zo eenvoudig mogelijk gehouden. Een reden is dat de drager ook nog op een Chevrolet pick-up truck bevestigd moet kunnen worden. In de lengte zijn de stalen kokers daarom niet gebogen maar een rechte staaf gebleven.

Dat robuuste, rechte past wel bij de Ford Thunderbird. De vleugels van de auto lopen vanuit de achterdeur kaarsrecht naar achteren toe, om de lange lijn nog eens extra te benadrukken. Het fietsenrek mag dan ook recht zijn.

De achterwielsteuntjes zijn daarom recht ook gehouden. De stand van de voorvorksteuntjes komt overeen met de lijnen van de achterruit. De wielrekken achterop staan dan weer in een ‘aerodynamische’ stand, passend bij de hoeken van de auto. Het geheel ziet er gestroomlijnd uit en complementeert de auto.

Het fietsenrek is geïntegreerd in de auto. Alsof ‘ie zo de fabriek uit is komen rollen.

Het is een minimalistisch design zonder allerlei tierlantijnen. Ik vind dat dit fietsenrek geen hoofdrol hoeft te spelen. Het is nu helemaal geïntegreerd in de auto. Alsof ‘ie zo uit de fabriek is komen rollen, met fietsenrek en al. Dat is leuk: als het lukt, als het werkt.

Retro stalen fietsendrager op maat
Wielrek voor reservewielen in fietsendrager

Fietsenrek in kleur van de bekleding 

Het stalen fietsenrek is gepoedercoat in crèmewit, de kleur van de bekleding die ook in de banden terugkomt. Bruin en crèmewit is machtig mooie combinatie en past perfect bij de uitstraling van de auto.

De kleur staat ook fantastisch bij de donkerblauwe Chevrolet pick-up truck van de klant, waarvoor dezelfde dragers gebruikt worden.

Dubbellaags gepoedercoat

Het fietsenrek is gestraald en vervolgens dubbellaags gepoedercoat. Ook omdat dit fietsenrek niet altijd buiten staat, was het niet direct nodig om het thermisch te verzinken, wat hem wat minder strak zou hebben gemaakt. Nu is gekozen voor echt een mooie strakke poedercoating en dat zie je. Het is echt megastrak.

Vlak geslepen lassen

Alle lassen zijn helemaal vlakgeslepen alsof het één geheel is. Normaal gesproken zou ik het rek helemaal in elkaar lassen, maar nu zijn de delen verbonden met bouten, omdat het rek demontabel moet zijn voor gebruik op de pick-up truck.

Geschikt voor MTB en racefietsen met schijfremmen

Als je een ander busje in de voorvorkhouder plaatst, is de drager zonder al te veel moeite om te bouwen voor een steekasfiets, zoals mountainbikes en racefietsen met schijfremmen.

Voorvorkhouder voor schijfremmen

Prachtig project

Ik had het nog nooit gezien: complete fietsen op een achterklep! Dus ik was zelf ook benieuwd of ik het voor elkaar zou krijgen. Het uitzoekwerk voor een dergelijk project kost veel tijd maar is erg leuk. Als ik het dan voor elkaar krijg, en de klant super tevreden is met een heel mooi resultaat, dan geeft het veel voldoening.

Ford Thunderbird Amerikaan met stalen fietsendrager op de achterklep

Twee complete fietsen op je achterklep: er kan meer dan je denkt!

Stel je eigen stalen fietsenrek samen

Je kunt een stalen fietsenrek helemaal naar je eigen smaak en wensen samenstellen. Zo kun je tot een heel mooi product komen, zeker voor oldtimers. Maar ook voor nieuwe auto’s kun je iets heel moois maken. Metaalbedrijf Stuk van Staal kan je uitvoerig adviseren en het rek voor je produceren.

Heb je interesse in een maatwerk fietsendrager? Neem gerust contact met me op. Ik ben benieuwd naar jouw auto en wensen!